Andrzejki

Na świętego Andrzeja pannom z wróżby nadzieja...
Zbliża się kolejna magiczna noc listopada. W przeciwieństwie do Halloween, tradycja Andrzejek sięga głęboko. Do Polski przywędrowała w XVI wieku. Wieczór wróżb odprawia się w nocy z 29 na 30 listopada, w wigilię świętego Andrzeja.
Dawniej ten wieczór miał charakter wyłącznie matrymonialny i przeznaczony był dla niezamężnych dziewcząt (męskim odpowiednikiem andrzejek były katarzynki). Dziś to zabawa dla wszystkich.
Tematy przewodnie Andrzejek zbliżone są do tych halloweenowych. Oczywiście, nie ma tu dyni, ale czary, wiedźmy, Harry Potter, film "Totalna magia" to dobre pomysły. Jeśli ktoś nie wykorzystał okazji na początku listopada, teraz może nadrobić zaległości i przeżyć prawdziwie magiczną imprezę. W najbliższym czasie przedstawię Wam kilka pomysłów na dekoracje i wróżby.



Andrzejki, tradycyjnie pełen wróżb wieczór, można urządzić na wiele sposobów. Ale warto zachować ich magiczny charakter. W końcu od wieków ludzie spotykają się w wigilie Św. Andrzeja, by zajrzeć w przyszłość i odgadnąć, co przyniesie im los.

Poniżej kilka pomysłów.



  1. Harry Potter – temat dobry i dla najmłodszych, i dla tych starszych. O fenomenie książek i filmów o młodym czarodzieju powstały już nawet prace naukowe. Przyjęcie zainspirowane Potterem to podróż do świata czarów. Różdżki (na słodko lub wytrawnie), tajemnicze eliksiry (do picia), przeróżne smakołyki prosto ze sklepu braci Wesley'ów, księgi zaklęć i wróżby (prawdziwi fani Harry'ego na pewno pamiętają, że nie lubił on zajęć wróżbiarstwa, ale jego nauczycielce udało się raz przewidzieć przyszłość i to dotyczącą samego Pottera, więc i wróżby to ważny element sagi o Chłopcu, Który Przeżył...).





  2. Magia, wróżby, czary, iluzjoniści – w temacie odnaleźć się mogą i dzieci, i dorośli. Andrzejki – wiadomo – wieczór magiczny. Jeśli nie mamy akurat pod ręką uzdolnionego iluzjonisty, którego sztuczki urozmaiciłyby przyjęcie, nic nie szkodzi. Dekoracje stworzą klimat, w którym łatwiej nam będzie pobawić się we wróżby. A może skłonią nas do spróbowania kilku karcianych sztuczek. Elementami wystroju niech będą talie kart, cylinder, króliki, magiczne różdżki.





  3. Monster High – coś dla dziewczynek. Nawet trzylatka zerka z ciekawością na upiorne lalki. Uznajmy więc, że przyjęcie zainspirowane serią lalek, książek i bajek Monster High jest ciekawe dla dziewczynek od lat kilku do wczesnych kilkunastu (chociaż wątpię, aby czternastolatki nadal były zainteresowane). Jeśli więc Wasze dziecko zachwyca się lalką niebezpiecznie przypominająca upiora, Andrzejki w stylu Monster High będą strzałem w dziesiątkę. 
    Lalki z serii MH są dziećmi lub są związane z upiornymi postaciami, takimi jak: Dracula, potwór Frankensteina, mumia, zombie, wilkołaki czy duchy (miła odmiana dla przesłodzonych Barbie). Pamiętajmy, że to nie nam ma się podobać, tylko uczestniczkom przyjęcia ;)






Menu

 

Organizując tematyczne Andrzejki postawmy na oryginalne przekąski. Smakołyki w szklanych słojach i misach z etykietami, które wyjaśnią, co zjemy. Z paluszków możemy wykonać paluchy Czarownicy lub różdżki. Z ciasta na pierniki lub kruche ciasteczka możemy wyciąć fantazyjne kształty. Napoje-eliksiry wystarczy zabarwić odrobiną spożywczego barwnika.

Gry i zabawy

    1. Wyścig butów.
Potrzebne będą po jednym bucie każdego z uczestników zabawy. Ustawiamy buty od najbardziej oddalonego od drzwi miejsca pokoju jeden za drugim tak, żeby pięta jednego dotykała przodu drugiego. Buty ustawiamy wzdłuż ściany, w kierunku drzwi, te z końca kolejki przekładamy na początek. Tej osobie, której but pierwszy dotrze do mety i przekroczy próg, spełni się największe marzenie (wersja dla dzieci) / pierwsza wyjdzie za mąż (wersja dla starszych).

2. Wrzucanie monety do miski.

Każdy uczestnik otrzymuje grosik i ustawia się w kolejce. Następnie monetę rzuca z odległości do miski myśląc życzenie. Jeżeli moneta wpadnie życzenie się w tym roku spełni.

  1. Zabawa z niewidzialnym atramentem.

    Przygotowujemy wcześniej kilka karteczek białych i piszemy na nich imiona (dla dziewczynek imiona chłopców, dla chłopców imiona dziewczynek) sokiem z cytryny.

    Wszystkie kartki wrzucamy do miski (worka, kapelusza, pudełka) i losujemy. Gdy dziecko wylosuje kartkę, odczytuje napis-wróżbę nad płonącą świecą – uwaga! Potrzebny przy tym dorosły opiekun! 
     
  2. Wróżby z butelką.

    Z papieru lub kartonu wycinamy wcześniej koło, dzielimy na sześć części. Na każdej części koła zamieszczamy andrzejkową wróżbę. Butelkę możemy ozdobić magicznymi znakami, runami, tajemniczymi symbolami.
    Dzieci kręcą butelką  i odczytują wróżby, które wskazuje szyjka butelki.
    Przykładowe wróżby:
    - czeka cię niespodziewany wyjazd
    - niebawem dostaniesz śliczny prezent
    - czeka cię miłą niespodzianka
    - zaprzyjaźnisz się z nową osobą
    - wygrasz nagrodę w konkursie
    - dostaniesz ze sprawdzianu najlepszą ocenę w klasie

  3. Wróżba z kubeczków.

    Przygotuj 5 kubeczków, a pod każdym z nich schowaj inny przedmiot.
    - pierścionek – miłość Cię odnajdzie niedługo
    - kluczyk – będziesz mieć super dom
    - pieniążek - czeka Cię bogactwo
    - cukier – będziesz mieć słodkie i wesołe życie
    - autko - wybierzesz się w podróż

  4. Lanie wosku.

    Tej wróżby nikomu nie trzeba tłumaczyć :) Do naczynia z zimną wodą leje się przez oczko w kluczu (możemy użyć klucza wyciętego z tektury – dzieciom będzie łatwiej) roztopiony wosk. Wosk zastyga tworząc niezwykłe kształty. Po wyjęciu go z wody odgadujemy, co przedstawia jego cień na ścianie i co może powiedzieć o przyszłości tego, kto podczas wróżby lał wosk.

  5. Wróżby z kostkami.

    Wytnij koło z kolorowego kartonu. Możesz ozdobić go w tajemnicze symbole, aby był bardziej magiczny :) Dzieci siadają wokół kręgu - każde po kolei rzuca dwiema kostkami do gry tak by trafić w karton.
    Po rzucie liczymy oczka, bez tych, które poleciały poza kartonowy krąg.
    1. w tym roku znajdziesz nową pasję lub talent
    2. poznasz nowego przyjaciela lub... wreszcie dostaniesz zwierzątko
    3. niedługo dostaniesz naprawdę wspaniały prezent
    4. wycieczki i wesołe przygody
    5. piątki w szkole, pochwały w przedszkolu!
    6. nauczysz się nowego sportu (może jazdy na rolkach lub na nartach?) i będziesz zachwycony/a!
    7. zostaniesz królową lub królem karnawałowego balu! Szykuj już kostium!
    8. w tym roku polubisz coś czego nie znosiłaś/eś (szpinak? czytanie? wizyty w operze?)
    9. czekają cię cudowne i pełne przygód ferie zimowe
    10. w tym roku szczęście będzie Ci dopisywać we wszelkich konkursach
    11. pogodzisz się z kimś kogo nie lubiłeś/łaś
    12. w tym roku czekają cię same wspaniałe chwile i drobne kłopoty nie zdołają zepsuć Ci humoru


  6. Wróżba z jabłkiem.

    Przygotuj jabłko dla uczestników imprezy. Każdy obiera swój owoc i rzuca za siebie ostrużyny z jabłek. Z ich zakrętów każdy zgaduje literę początkową imienia przyszłego narzeczonego. 
     
  7. Wróżba ze szpilek.

    Szpilki (7 lub 13 sztuk) wkładamy do kubeczka, potrząsamy nim i wysypujemy szpilki na stół pokryty obrusem, tak długo aż w układzie rozpoznamy jakąś literę. Następnie odczytujemy literki, jakie zostały utworzone przez rozsypane szpilki. To będzie pierwsza litera imienia przyszłego męża :)

  8. Wróżenie z książek.

    Odpowiedzi na nurtujące pytanie możesz szukać również w książce. Sformułuj je w ten sposób, by można odpowiedzieć na nie "tak" lub "nie. Otwórz na chybił trafił jakąś książkę i sprawdź numer strony. Jeśli jest dwu- lub trzycyfrowy, dodaj do siebie cyfry, aż uzyskasz jedną cyfrę, Wynik parzysty to "tak", nieparzysty "nie”.

  9. Wróżby z kart klasycznych.

    Potasuj karty od 6 do Asa. Następnie poproś osobę, której wróżysz o rozłożenie kart lewą ręką do siebie na trzy kupki. Zbierz wszystkie karty, rozkłóż na stole, i poproś o wybranie jednej z nich. Teraz możesz rozpocząć interpretację:

    6- aby poprawić atmosferę w szkole, lepiej mniej plotkuj i mniej mów.
    7- szykują się niespodzianki. Miłe lub złe. To będzie zależało od ciebie. Może ogarnąć cię nagły lęk. Nie bój się. Życie dopiero się zaczyna. Ciesz się tym co masz.
    8- Ostatnio niezbyt dobrze ci się wiodło w szkole, ale nie poddawaj się. Koniec kłopotów już jest blisko.
    9- Możesz trochę się nudzić i narzekać. Rzeczywiście te najlepsze dni masz jeszcze przed sobą. Skoncentruj się na odrabianiu lekcji. Nie zostawiaj niczego na później.
    10- Karta wróży ci wiele rozrywek. Jakieś miłe spotkanie, dyskoteka w szkole, ciekawy film w kinie.
    Walet- Wpadniesz w złe towarzystwo. Towarzystwo może być dobre lub złe. Staraj się wejść w dobre.
    Dama- rok będzie bardzo pracowity, czeka cię dużo pracy i trzeba będzie zrezygnować z dyskoteki i spotkań z kolegami, szczególnie pod koniec roku szkolnego.
    Król- Nie wywołuj niepotrzebnych spięć i nie kłóć się z koleżanką.
    As- dobre pomysły i pracowitość doczekają się uznania w szkole w formie dobrej oceny.
     
  10.   Zabawa,, Wstań – usiądź”.
    Wszyscy uczestnicy zabawy siedzą w kręgu na krzesłach. Prowadzący podaje komendy, które należy wykonywać odwrotnie. Na komendę: wstań – wszyscy siadają. Na komendę; usiądź – wszyscy wstają. Prowadzący, dla zmylenia, wykonuje komendy poprawnie. Kto się pomyli, przejmuje rolę prowadzącego i prowadzi zabawę dalej.
  11. Zabawa „ Zaczarowany staw”.
    Uczeń z zasłoniętymi oczami stoi w środku. Pozostali uczniowie poruszają się dookoła kolegi stojącego w środku do momentu, kiedy powie on „ zaczarowany staw”. Wtedy on sam zaczyna się poruszać wśród nieruchomych postaci i dotyka twarzy pierwszej napotkanej osoby, zgadując, kto to jest. Jeśli odgadnie, zdejmuje opaskę z oczu. Jeśli nie, próbuje od nowa.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz